Resumen • Introducción • Aprendizaje activo (AA) • Involucramiento en el aprendizaje • Fases de diseño y evaluación de la experiencia • Conclusiones • Referencias • [Versión PDF]
6/6
1] S.M. Kosslyn, “The science of learning: Mechanisms and principles,” en Building the intentional university: Minerva and the future of higher education, S.M. Kosslyn y B. Nelson, Eds. Boston: MIT Press, 2017, cap. 11, pp. 209 - 236.
[2] C. Bonwell y J. Eison, “Active learning: Creating excitement in the classroom,” AEHE-ERIC Higher Education Report No. 1. Washington, D.C.: Jossey-Bass, 1991.
[3] S.M. Kosslyn, Active learning online. Five principles that make online courses come alive. Boston: Alinea, 2021.
[4] R.H. Schroff et al., “Conceptualization, development and validation of an instrument to measure learners’ perceptions of their active learning strategies within an active learning context,” IJEM, 7(1), 201-223. 2021. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.12973/ijem.7.1.201 [Consultado en septiembre 2, 2021].
[5] Y. Wong y G.A.D Liem, “Student engagement: Current state of the construct, conceptual refinement, and future research directions,” Educ Psychol Rev, 2021. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s10648-021-09628-3 [Consultado en septiembre 2, 2021].
[6] Z. Yu, “A meta-analysis and bibliographic review of the effect of nine factors on online outcomes across the world,” Educ Inf Technol, 2021. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s10639-021-10720-y [Consultado en septiembre 2, 2021].
[7] G. Wiggins y J. McThige, Understanding by design, Alexandria, VA: ACSD, 2005.
[8] J.C. Bean y D. Melzer, Engaging ideas. The professor’s guide to integrating writing, critical thinking, and active learning in the classroom. 3d. edition. Hoboken, NJ: Jossey-Bass, 2021.
[9] S. Baghaei, M.S. Bagheri y M.Yamini, “Learning objectives of IELTS listening and reading tests: Focusing on Revised Bloom’s Taxonomy,” Research in English Language Pedagogy, vol. 9, no. 1, pp. 182-199. 2021. [En línea]. Disponible en:
DOI: 10.30486/relp.2021.1916940.1244 [Consultado en septiembre 2, 2021].
[10] J. Wiggins y J. Willis, Upgrade your teaching. Understanding by design meets neuroscience, Alexandria, VA: ACSD, 2019.
[11] P. Parjono, “Active learning: The Dewey, Piaget, and Constructivist theory perspectives,” Jurnal Ilmu Pendidikan, 2016. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.17977/jip.v9i3.487
Cómo se cita: G. Vadillo, “De un curso en línea a una verdadera experiencia de aprendizaje,” TIES, Revista de Tecnología e Innovación en Educación Superior, no. 6, diciembre, 2022. [En línea]. Disponible en: https://ties.unam.mx/ [Consultado en mes día, año].
Fecha de recepción: 21 de septiembre de 2021
Fecha de publicación: diciembre de 2022